مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۵
۰ نفر

موزه شهدای محله چیذر در جوار امامزاده علی اکبر(ع) قرار دارد. این موزه در سال ۱۳۷۶ توسط شهید صیاد شیرازی در طبقه سوم ساختمان اداری امامزاده افتتاح شد.

موزه شهدا

همشهری انلاین- مهدیه تقوی راد: وسایل و آثار ۵۶۰ شهید که ۸۰ درصد آن متعلق به شهدای محله چیذر است، در طی ۱۵ سال جمع آوری شده و به نمایش درآمده است.

موزه شهدای امامزاده علی اکبر (ع) چیذر

نشانی: خیابان شهید اندرزگو، خیابان سلیمی، میدان ندا، طبقه سوم ساختمان اداری امامزاده علی اکبر(ع)

روزها و ساعات بازدید: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۲۰

گنجینه لاله ها در موزه شهدای چیذر

یادگاری‌هایی از دوران دفاع مقدس

در موزه شهدای امامزاده علی اکبر چیذر آثار و اشیایی از شهیدان مرتضی آوینی، حسین فهمیده، علی صیاد شیرازی و آیت الله شاه آبادی که از اهالی محله چیذر بوده‌اند، وجود دارد. در ویترین‌هایی که در سالن موزه تعبیه شده می‌توانید علاوه بر عکس و مشخصات شهدا آثاری را همچون وصیتنامه، تسبیح، مهر، جانماز، عطر، چفیه و پلاک، کتاب دعا و قرآن، عکس امام (ره) و عطر همراه شهید مشاهده کنید. در برخی از ویترین‌ها هم لباسی که شهید در هنگام شهادت به همراه داشته قرار داده شده که تمام این وسایل توسط خانواده شهدا به موزه اهدا شده است. عکس‌ها و تصاویری نیز از شهدای کشورمان از زمان شیخ فضل الله نوری تا شهدای هسته‌ای و شهدای مدافع حرم در معرض دید قرار داده شده تا بازدیدکنندگان با زندگی و نحوه شهادت این افراد آشنا شوند. یکی از قسمت‌های دیدنی موزه، محلی است که در آن پلاکاردهای مربوط به تظاهرات سال ۱۳۵۷ در آن نگهداری می شود که این پلاکاردها توسط اهالی محل درست شده است، در کنار این پلاکاردها عکس‌های قدیمی از تظاهرات مردم بر علیه رژیم ستمشاهی نیز وجود دارد.

گنجینه لاله ها در موزه شهدای چیذر

گلدان دست‌ساز مادر شهید

در بخشی از این موزه، گل و گلدان‌های دست ساز مادر شهید محمد علی کاوه قرار داده شده که حال و هوای خاصی به موزه داده است. مسئولان موزه شهدای چیذر در اقدامی جهادی با بیش از ۱۵ هزار خانواده شهید کشور مصاحبه کرده و از آنها فیلم و آرشیو تهیه کرده‌اند. ماکت یادمان شهدای حج خونین سال ۱۳۶۶ مکه مکرمه به همراه آثار یکی از بانوانی که در این حادثه به شهادت رسیده از دیدنی های این موزه است. ماکت شهادت حضرت ابوالفضل(ع) بر دامن امام حسین (ع) در موزه نیز به محلی برای خواندن روضه سیدالشهدا(ع) تبدیل شده که بازدیدکنندگان از موزه ارادت خاصی به این مکان نشان می‌دهند.

کد خبر 883391
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha